czwartek, 12 listopada 2020

Szarlotka idealna

Za kawałek szarlotki mogłabym oddać wiele :) Ale nie wszystkie szarlotki w cukierniach mi smakują, przedstawiam moją wersję idealnej szarlotki :)


Składniki:
- kruche ciasto (Kętrzyński) 400 g, 
- 1/2 kostki masła,
- 2 żółtka.

Dodatkowo:
- 2 kg kwaśnych jabłek (np. szara reneta),
- 2 łyżki cukru,
- odrobina zmielonych migdałów (mąki migdałowej),
- cukier puder, 
- cynamon mielony,
- kilka goździków.

Lub proste ciasto kruche:
- 1 i 1/2 szklanki mąki,
- 1/2 kostki masła schłodzonego,
- 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia,
- 1 żółtko,
- 2 łyżki śmietany 18%,
- 2 łyżki cukru drobnoziarnistego do wypieków,
- szczypta soli.

Wykonanie:
Składniki na ciasto mieszamy. Wyrabiamy ciasto. Ciasto dzielimy na dwie części (jedna mniejsza niż druga w stosunku 1/4 i 3/4. Następnie wstawiamy ciasto do lodówki na ok. 30 min. W tym czasie jabłka obieramy, wycinamy gniazda nasienne, trzemy na tarce o grubych oczkach. Do garnka wlewamy odrobinę wody, dodajemy starte jabłka, dużooo cynamonu mielonego (ja uwielbiam i dałam chyba z pół torebeczki), kilka goździków, ewentualnie trochę cukru, ja pominęłam bo uwielbiam słodkie ciasto i kwaśne jabłka. Chwilę dusimy. Tortownicę średnicy ok. 26cm wykładamy papierem do pieczenia. Następnie wałkujemy jedną część ciasta (tę większą), albo rozgniatamy ciasto ręką na blaszce, dociskając palcami. Następnie sypiemy zmielone migdały. Użyłam takiej gotowej mąki migdałowej. Pieczemy ok. 15 min. w 180 stopniach, wyjmujemy podpieczony spód, wykładamy jabłka, na to trzemy na tarce na grubych oczkach drugą część ciasta, wkładamy ponownie do piekarnika na jakieś 40 min., aż ciasto nam ładnie się zarumieni. Po tych 40 min. ciasto pozostawiamy w lekko uchylonym piekarniku. Następnie wyjmujemy. Po wystudzeniu prószymy cukrem pudrem. Kroimy po całkowitym wystudzeniu, chociaż ciężko się opanować :) Możemy podać z gałką lodów waniliowych/śmietankowych, a przed podaniem ciasto można podgrzać.

Przepis powstał we współpracy z marką "Kętrzyński" https://ketrzynski.pl/ #kętrzyński

















2 komentarze:

  1. O proszę nie wiedziałam, że Kętrzyński ma ciasto kruche - jeszcze w naszych sklepach nie widziałam. Piernik Kętrzyński rewelacja, mam nadzieję, że i ciasto kruche przypadnie do gustu jak tylko gdzieś natrafię
    Aż się zachciało szarlotki w tak ponury dzień

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szkoda że produkty marki Kętrzyński nie są tak dostępne :( bo mają rewelacyjne ciasta, musztardy i majonezy!

      Usuń

Dziękuję serdecznie za odwiedzenie mojego bloga. Miło mi będzie jak zostawisz swój komentarz :) An@Mari